Rally Budapešť – Bratislava 2013
Tak a máme za sebou náš prvý štart na medzinárodnej geochallenge rally Budapešť – Bratislava, ktorého druhý ročník sa konal v dňoch 11.-12.5.2013 so štartom v Budapešti. Na štart bolo prihlásených celkovo 86 pretekárov z Maďarska, Slovenska a Česka. Z toho 49 vozidiel v kategórii 4x4, jedno vozidlo v špeciálnej kategórii 4x2, 19 pretekárov na motocykloch a 17 pretekárov na štvorkolkách.
Keďže pre technické problémy druhého teamového vozidla, ktorého posádka to nakoniec vzdala, sme vyrážali až v neskorých večerných hodinách a na perifériu Budapešti sme dorazili až okolo polnoci, kde sme narýchlo zakempovali J medzi kamionistami, nakoľko vstup do campu bol už uzatvorený. V prvý deň rally-sobotu sme sa ráno o 7 hodine všetci postupne zhromaždili na parkovisku pri Mc Donald´s v časti Budapešti Budaörs. Po úvodnom privítaní a následnej registrácii sme dostali štartovné čísla a itinerár. Bol jednoduchý a prehľadný – poradie checkpointu, GPS súradnica, úloha a miesto na riešenie úlohy. Potom nasledovala rozprava k itineráru a celkovo k organizácii rally. Nasledoval doslova boj našich 2 navigátorov so zadávaním necelej stovky GPS súradníc do pre nás úplne neznámej zapožičanej navigácie Garmin s topo mapami Maďarska a taktiež do fabrickej Touareg-navigácie. Prvotné POI body itineráru sa nachádzali ešte v Budapešti a jej okolí. Postupne sme sa však presunuli na poľné a lesné cesty v okolí a začali sme sa od Budapešti vzďalovať smerom na JZ. Túto časť trasy by som nazval ešte takou ,,soft". J V zanietení hľadania POI a pomoci ďalšej slovenskej posádke s poruchou vozidla sme pozabudli na stanovený čas návratu, akýsi denný limit (čas štartu+9 hodín na jazdu a riešenie úloh) a od campingu medzicieľa sme boli vzdialení ,,len" 103km. Takže nás čakal veľmi riskantný presun na diaľnicu M1 a po nej ,,len" v 160-170 km/h rýchlosti presun smerom na Györ do campingu medzicieľa. Návrat sme stihli 5 minút pred Dead Line, kedy by sme už boli diskvalifikovaní. Za tento náš oneskorený návrat po stanovenom čase 9 hodín preteku nám bolo odrátaných 55 bodov za oneskorený príchod (1 minúta=1bod) Strata bodov bolela veľmi L Nebyť tejto straty bodov, tak by nám patrilo v celkovom hodnotení ,,krásne" 12 miesto!!! Na začiatočníkov by to bolo super. Po zacampovaní sme sa ponáhľali na vopred zabezpečenú večeru. Vtedy som prvý krát v živote jedol rezeň s hranolkami, chlebom a uhorkou.. J t.j. bez prílohy...ale v Maďarsku je to vraj normálne :/ po večeri sme ešte s ďalšou slovenskou posádkou preberali niekoľko hodín celodenné zážitky z trasy. Našu debatu ukončil až začínajúci dážď. Keďže jazda po cestách necestách nám dala dosť zabrať a tiež celodenný telocvik vo forme x-krát nastúp a vystúp z vozidla spravili s našou kondičkou svoje J a zaspali sme ani nevieme ako. Pro výdatnom nočnom daždi nás čakal celkom zaujímavý druhý deň preteku vo forme rozmočeného terénu. Prvé POI sa nachádzali v lesíkoch v okolí Györu. Následne sme sa presunuli cez vinohradnícku oblasť až do už skutočne ťažkého off- terénu, kde pri výjazde k vrcholu po rozmočených ílovitých cestách sa skrížilo pár ťažkých off-vozidiel a cesta k POI zostala zatarasená a museli sme preto k POI bodu obchádzať celý vrch a prísť k nemu z opačnej strany. Priznám sa, v určitých momentoch mi nebolo všetko jedno, ale Touareg nesklamal a vyštveral sa doslova všade. Zaujímavé boli tiež aj zjazdy po tomto rozmáčanom íle pri strmých klesaniach. V takomto teréne sme strávili cca 4 hodiny. Čerešničkou na torte bolo vyťahovanie maďarskej posádky na upravenom ,,žiguli" 4x2 s MT pneumatikami z rokliny, kde na lesnej ceste, ktorá už v skutočnosti ani neexistovala, nakoľko bola zarastená cca ½ trávou, dostali šmyk a zviezlo ich dole s prevýšením cca 70m. Keďže sme sa zasa dostali do časového sklzu, aj v tento deň sme si museli odpustiť pohodový teplý obed a uspokojiť sa so slovenskými obloženými bagetami, ktoré doslova padali za obeť počas rýchlych presunov.
Zbytok trasy viedol už len ľahším terénom popri rieke a lesíkmi s krásnymi dlhými mlákami a kopčekmi a ,,bubnami". Keďže sa nám už zasa čas veľmi skrátil, museli sme zvoliť rýchly presun cez maďarské dediny v 100 km/h a medzi nimi v cca 140 km/h rýchlosti na Slovensko do cieľa. Cestou sme ešte v Rusovciach ,,spravili" jeden POI a doslova sme si to ,,pálili" na Slovensko do Bratislavy do Nového Mesta do cieľa. Ten sme stihli len tak tak ...1 minútu pred vypršaním 8 h povolenej jazdy. Čiže bez straty bodu. Nasledovali nekonečné 3 hodiny čakania na vyhlásenie výsledkov.
Touareg Club Slovakia sa umiestnil síce na 19 mieste zo 49 štartujúcich vozidiel v kategórii 4x4, pričom len 40 vozidiel z tejto kategórie pretek aj dokončilo, nakoľko niekoľko vozidiel skončilo pre poruchy a niekoľko posádok bolo diskvalifikonaných pre oneskotený návrat po Dead Line. Považujem však toto umiestnenie za veľmi, veľmi dobrý výsledok nášho tímu, nakoľko so súťažou takéhoto typu-geochallenge sme nemali dosiaľ vôbec žiadne skúsenosti a tak sme sa všetko museli doslova a do písmena učiť na mieste, v teréne a daždi.
Ale inak to bola celkom zábava :) Celý pretek ... Strávili sme krásny víkend, s partiou príjemných ľudí, ktorých spája jazda v teréne a z ktorých už bohužiaľ jeden nie je medzi nami L Rado, česť tvojej pamiatke!
Toto rally v sebe skrýva veľmi veľa možností, ako sa dá poňať. Môžete ho brať smrteľne vážne a súťažiť, prekonávať svoje limity a bojovať o umiestnenie, ale taktiež môžete ísť na pohodu, ako aj my a zobrať svoju rodinu, priateľov a spoločne stráviť akčný víkend, plný zážitkov pri hľadaní a plnení rôznych úloh.
Vrátili sme sa plní zážitkov a s predsavzatím, že na budúci rok určite štartujeme znova... ;)
...a čo sa týka Touarega..? super autíčko...zvládlo všetky cesty aj necesty a navyše v porovnaní s ťažkými off vozidlami a aj upravenými špeciálmi vďaka ,,vankúšom“ sme si doslova užívali pohodlné prejazdy všetkými prekážkami a nerovnosťami terénu... ;) aj tu sa potvrdilo,že Touareg nie je len také obyčajné SUV a v teréne sa nestratí.
Touareg vďaka a palec hore !!!
..a samozrejme ďakujem aj všetkým členom nášho teamu Touareg Club Slovakia za spoluprácu a taktiež usporiadateľom za vynikajúcu akciu na medzinárodnej úrovni. Taktiež by som touto cestou rád poďakoval všetkým našim partnerom- OFF Road magazínu za mediálnu podporu, spoločnosti Autoprofit Galanta za prípravu vozidla pred štartom, firme Pneu-MAR za zapožičanie navigácie a technické zabezpečenie a firme NAVICAR za najnovšie aktualizácie topo máp Maďarska.